Hoe nuttig zijn klantervaringen?

Als je een eigen bedrijfje hebt, of andere diensten verricht, het maakt niet uit, het is altijd fijn als je klanten die je geholpen hebt een klantervaring achter laten op bijvoorbeeld je website of op andere sites die reviews weergeven. Op 123klantervaringen.nl lees je voor diverse winkels of voor andere bedrijven klantervaringen die door voorgaande bezoekers of klanten zijn geplaatst. Maar wat is er nou zo handig aan klantervaringen? Heeft een bedrijf deze echt nodig?

Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Een enorm groot deel van de Nederlanders leest reviews en een kwart van de aankopen wordt vaak ook bepaald naar aanleiding van een geschreven review. De ervaring van een ander is blijkbaar veel waardevoller dan het verkoopverhaal van en winkelmedewerker. Dat online reviews ook bij Nederlandse shoppers een van de belangrijkste factoren zijn voor het aanschaffen van een product of dienst, blijkt wel uit het Reviewsmarketing-onderzoek van Marloes Dobbe. Zij won in 2011 de Anton Dreesman Scriptie voor haar onderzoek naar reviewmarketing: Het belang van online reviews. De belangrijkste cijfers uit dit onderzoek zijn bijvoorbeeld:

  • 20 procent van de Nederlandse consumenten schrijft wel eens een online review
  • 75 procent van de consumenten leest online reviews 
  • 25 procent van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een online review 

Reviews worden gelezen door consumenten om kosten te besparen, omdat het vertrouwen vaak vele malen groter is in een review dan in een verkoperspraatje van een winkelmedewerker of in een advertentie en om de financiële en emotionele risico’s te beperken. Reviews maken klanten tot hun fans, wordt dan ook wel eens gezegd.

Hoe werkt 123klantervaring precies?

Op de website van 123klantervaring staan dus zoals de naam al voor zich spreekt klantervaringen. Dit zijn onafhankelijke ervaringen en reviews van klanten die in aanmerking zijn geweest met de desbetreffende bedrijven of winkels. De website is voor zowel de consumenten als voor de bedrijven, de bedrijven kunnen hun bedrijf of dienst aanmelden om klantervaringen te ontvangen en de consumenten schrijven de klantervaringen hiervoor. Voorbeelden van recent beoordeelde bedrijven zijn onder andere, Four Amsterdam, Woodville, Voordeelvanger, WatchXL en Rooming. Er worden klantervaringen geschreven voor allerlei soorten categorieën. Voorbeelden van de categorieën zijn:

  • Gezondheid en verzorging. Hierbij horen bedrijven als, Body Suplies en de Body Shop
  • Elektronica en computers. Hierbij horen bedrijven als Amac, bol.com, Coolblue en Arctic Secrets
  • Telecom bedrijven. Hierbij horen bedrijven als, Vodafone, mobiel.nl en KPN
  • Ook opleidingen en cursussen als NCOI en LOI worden beoordeeld door consumenten 
  • Vakantiezaken. Hierbij horen bedrijven als Booking.com, BudgetAir, VakantieXperts en D-reizen 

Kortom, u heeft nu dus vast gemerkt dat klantervaringen te vinden zijn voor bijna alle soorten diensten en verrichtingen. Consumenten lezen meerdere reviews door en baseren hier hun aankoop op. Mocht een bedrijf ongeveer een 2 op 5 scoren, loopt deze risico minder goed te lopen als een zelfde soort bedrijf 3 op 5 scoort. Alleen is het wel zo dat een bedrijf met een score van 3 op 5 maar bijvoorbeeld met maar 5 klantervaringen ook kans heeft minder te goed te lopen dan wanneer een bedrijf ook 3 op 5 scoort maar met 20 klantervaringen. 

Ben jij dus ook aan het twijfelen over een eventuele aankoop? Kijk dan even op 123klantervaringen.nl of het desbetreffende bedrijf erbij staat.