Met productontwikkeling kom je wel degelijk verder

De beste uitvindingen ontstaan als antwoord op een probleem of vraag. Nieuwe concepten die losstaan van problemen die er op dat moment zijn, dat zijn concepten die niet aansluiting vinden bij de markt, tenzij de consument nog niet weet dat er een probleem is. Dat laatste was het geval toen wij luisterden naar onze doelgroep. Jonge ouders die vaak klagen over vermoeidheid, maar ook last hebben van de rug en andere spieren omdat een kind toch vaak (veel) meer weegt dan je van tevoren dacht. Het zeulen met een kind door heel het huis is op zich het probleem niet. Het optillen, neerleggen en neerzetten van een kind – dat is waar de problemen zich opstapelen. Dit zorgt voor pijnen op vervelende plekken en komt hoofdzakelijk voor wanneer een kind in bad moet. Het badderen van een baby en het drogen plus aankleden, dat was de focus toen wij begonnen aan de productontwikkeling van iets dat in onze ogen revolutionair zal worden. Het is nog niet af, we zitten in de laatste fase van de productontwikkeling in samenwerking met Alskar (alskar.nl) maar we zijn nu al blij met de ervaringen die we hebben en hoe het product eruit komt te zien.

Met productontwikkeling focus op alle elementen

Het prototype dat we hebben laten maken was een geweldig begin, maar we zijn blij dat we gekozen hebben voor productontwikkeling met de professionals. Er waren namelijk verschillende problemen die wij zelf niet zagen. We hebben een baby bad ontwikkeld met een uitklapbaar bord aan de zijkant en een hanger voor de handdoek. Wij zouden het bad tijdens de productontwikkeling alleen getest hebben met water in het bad. Zouden we dit gedaan hebben, dan zou er geen enkel probleem zijn. Alskar wees ons er terecht op dat een consument het product niet zo gebruikt:

  • De baby gaat uit bad, op de uitklaptafel;
  • Het bad loopt leeg;
  • De baby gaat van tafel en de handdoek aan het rek van het bad.

In alle gevallen zou het bad omvallen omdat er geen water meer in bad aanwezig was. Daarom hebben we twee uitklapbare steunen gemaakt die dit voorkomen. Deze steunen zijn niet nodig tijdens het badderen zelf, zij zijn pas nodig wanneer het water uit het bad loopt. Dankzij de professionele houding en testen tijdens de productontwikkeling hebben we op deze manier gevaarlijke issues met ons product op kunnen lossen voordat zij door de consument opgemerkt werden. Ook hebben we het materiaal iets aan moeten passen en zijn er scherpe randen weggewerkt in het proces. Niet voor de baby, maar juist voor de ouders die vanaf nu hun kind gewoon staand in bad kunnen doen. Ons bad is in elke douchecabine en in elk bad te plaatsen zonder dat hier extra onderdelen voor nodig zijn.

De kracht van innovatie

Door veel aandacht te besteden aan productontwikkeling hebben we een product dat we op de markt kunnen zetten dat veilig, betrouwbaar en handig is. Het is de kracht van innovatie en het is belangrijk dat je als ontwikkelaar, ondernemer of vormgever de tijd neemt om te werken aan de productontwikkeling. Alleen op die manier kun je ervoor zorgen dat je producten laat maken die de toekomst kunnen veranderen, die handig zijn voor de doelgroep en die ook daadwerkelijk in de echte winkels op de schappen komen te liggen. Veel haast betekent veel problemen, pas wanneer alle testen gedaan zijn en het product perfect werkt, pas dan is het tijd om de markt te overweldigen met het geweldige item dat je gemaakt hebt.