In de hoop mijn communicatieve vaardigheden te verbeteren, volgde ik een training Gesprekstechnieken. Ik ging er met argwaan heen. Zouden zij mij écht kunnen leren hoe ik soepel een gesprek aanga? Het antwoord op deze vraag bleek voor mij een ware eyeopener.
Een training gesprekstechnieken? Lesje manipuleren bedoel je? Nee.
Laatst heb ik een training Gesprekstechnieken gevolgd. Ik wil namelijk mijn communicatieve vaardigheden verbeteren — leren hoe ik een sollicitatiegesprek aanpak of een lastig gesprek met een teamlid aanga. Hoewel ik zeker de nodige tips online tegenkwam, wilde ik het toch in levende lijve ‘proeven’.
Ik schreef me daarom in voor een training. Met enige argwaan ging ik er heen. Want laten we eerlijk zijn: gesprekstechnieken, zijn dat niet enkel trucjes waarmee je je gesprekspartner om de tuin leidt?
Tot mijn verbazing bleek dat niet het geval.
De trainer legde mij uit dat de methodes die ze gebruiken niet bedoeld zijn om mensen aan te sturen, te misleiden of te manipuleren. Integendeel! Je gebruikt ze zodat je juist een ander beter leert kennen. Zodat je juist een goed gesprek aangaat. Geen kwade bedoelingen dus. Enkel krachtig leren communiceren.
Precies waarom ik me heb ingeschreven!
2 lessen die ik leerde, waar ik nu niet meer zonder kan.
Goed, ik was overtuigd — gesprekstechnieken zijn dé manier om een gesprek te doen slagen. Wat leerde ik zoal?
2 belangrijke lessen:
- Hoe voer je een goed gesprek?
- Hoe word je een goede gesprekspartner?
Twee kanten van de medaille, dus. Je kunt namelijk pas goede gesprekken voeren wanneer je ook zélf een goede gesprekspartner bent.
Laten we er dieper op ingaan:
Les 1: hoe voer je een goed gesprek?
De belangrijkste dat mij is bijgebleven is dat het voeren van een constructief gesprek helemaal niet lastig hoeft te zijn. Integendeel. Je hoeft maar één ding te doen: de ander aan het woord laten. Dat klinkt misschien tegenstrijdig — een gesprek voeren draait er toch juist om dat jij spreekt? Nou nee.
De trainer legde uit dat om een gesprek soepel te laten verlopen, zonder die ongemakkelijke stiltes dus, jij er enkel voor hoeft te zorgen dat de ander spreekt.
Iedereen hoort zichzelf namelijk graag praten. Ze willen hun ei kwijt, hun ervaring delen. Sta dat toe — lekker makkelijk. Jouw rol? Luisteren en reageren.
Hij gaf me drie tips hoe ik dat het beste kan doen:
- Stel open vragen.
In plaats van te denken “wat moet ik in hemelsnaam zeggen”, stel je vragen. Open vragen. Hiermee nodig je de ander uit te reageren. Het enige dat jij hoeft te doen is actief te luisteren en door te vragen.
- “En hoe was je weekend?” en vraag door: “Oh, leuk! Waar ging de film over dan?”
- “Heb je al plannen voor kerst?” en vraag door: “Een weekendje weg is altijd leuk. Met wie ga je?”
- Vraag om verheldering.
Een goed gesprek draait daarnaast om het werkelijk begrijpen van elkaar. Bestaat er daarom ruimte voor twijfel, vraag dan om verheldering. Hiermee geef je het gesprek niet alleen diepgang en houdt je het gaande, je snapt ook wat de ander zegt.
- “Hoe bedoel je dat?”
- “En hoe ging dat dan?”
- Vraag wat de ander ervan vindt.
Zoals ik al zei vinden mensen het heerlijk om aan het woord te zijn. Hen vragen naar hun mening, visie of ervaring wordt dan ook zeer op prijs gesteld. En hiervoor hoef je geen tientallen vragen te stellen — een enkele “wat vind jij?” doet ook al wonderen.
- “Ja, klinkt heel interessant. Wat vind jij daarvan, Marloes?”
Tot zover les 1. Er zaten zeker een paar nuttige eye-openers tussen. Veel zelfs. Ik besef nu dat om een gesprek te voeren, ik me niet druk hoef te maken over wat ik zeg. Interesse tonen in een ander en echt actief luisteren is ook al voldoende om een nuttig gesprek te voeren.
Dat brengt me bij les 2:
Les 2: hoe word je een goede gesprekspartner?
Zoals ik al zei, kun je pas een goed gesprek voeren wanneer je een goede gesprekspartner bent. Een gesprek is namelijk een dialoog:
Een die je gebruikt om de band te verbeteren. Een goede indruk achter te laten. Een die je gebruikt om aardig gevonden te worden, ongeacht of dit een een collega, vriend of klant betreft.
Dit is wat de trainer mij aanraadde:
- Benadruk jullie overeenkomsten.
Subtiel bepaalde overeenkomsten uitlichten maakt direct het gesprek een stuk leuker. Mensen zoeken namelijk naar overeenkomsten bij elkaar. Dingen die jullie dichter bij elkaar brengen. Gebruik dat.
- “Ja, die serie is inderdaad geweldig! Wat vond jij de beste aflevering?”
- “Oh een labrador? Die hadden vroeger ook thuis. Wat leuk.”
- Vraag om advies.
Iemand om hulp vragen smeedt een band. Wanneer jij namelijk iemand om hulp vraagt, toon je hiermee aan dat je de ander z’n visie, mening of expertise erkent. Dit zorgt altijd voor voldoende gespreksstof.
- “Jij leest ook veel toch? Kun je me misschien nog een paar goede boeken aanraden? Ik ben een beetje door mijn leesstapel heen.”
- “Zeg, jij hebt al eerder contact met hem gehad, toch? Kun je me vertellen hoe je dat toen hebt aangepakt?”
- Wacht.
Het is vanzelfsprekend dat je altijd wacht tot een ander is uitgesproken. Dat hoef ik je niet te vertellen. Een goede tip is echter om toch nog iets langer te wachten voordat je zelf spreekt — 1 seconden, wel te verstaan. Met die ene luttele seconden toon je namelijk aan dat je actief luistert. Dat je nadenkt over wat de ander zei, voordat jij er doorheen ratelt. Probeer het zelf maar eens uit.
Wat ik hier nu écht van vond.
Tijdens de training Gesprekstechnieken heb ik natuurlijk veel meer geleerd. Deze 6 punten waren voor mij persoonlijke echter ware eye-openers. Ik weet nu dat ik niet telkens hoef te spreken om een gesprek gaande te houden — wat er in de ander omgaat, is net zo belangrijk.
Ik zal daarom vaker open vragen stellen, doorvragen en vooral écht luisteren. Door daarnaast te zoeken naar overeenkomsten of de ander om advies te vragen, kan ik een saai gesprek omtoveren tot een enerverende conversatie. Al met al ben ik dus érg tevreden.
En of ik nog steeds vind dat gesprekstechnieken enkel trucjes zijn om je gesprekspartner om te tuin te leiden? Nee, zeker niet. Het zijn tools die ik kan gebruiken om iemand echt te leren kennen. Ik zal ze dan ook zeker gebruiken.